salam

halaman utama

Tuesday, May 25, 2010

Terjebak daging black papper

salam....asalnye aku x tau langsung pasal masak daging black papper tapi aku telah terjebak coz wife aku ni nak masuk pertandingan masakan(masak daging black papper)tertutup kampung aku jew.jadi malam sebelum pertandingan tu aku cube2 la cari resepinye kat internat.dah jumpa dan siap salin resepinye tugas mencari barang utk masak daging black papper pun bermula.terpakselah menggagahkan diri laupun macam males je nak g...dah beli barangnye semua,bermulalah utk memerap daging tersebut.sesi memerap ni melibatkan wife,mak dan adik aku.pas siap memerap tungggu la esoknye utk dimasak.keesokan paginye pas siap masak maka bermulalah ptandingan tu.sebelum g pertandingan tu aku rase la dulu.emmm...memang kaww..2x rasenye.walaupun hanye dapat no 3...dah kire oklah tu,lagi xdapt langsungkan....
lau korang nak test masakan ni aku sertakan resepinye.korang testlah.pasti best giler siot....
DAGING BLACK PAPPER.

bahan-bahannye(2 orang):
-daging lembu(batang pinang)
-blackpapper.
-sos tiram.
-sedikit madu.
-susu cair.
-sedikit mayonis.
-bawang putih.
-bawang besar.
-halia.
-garam,ajinomoto,gula n minyak masak.

cara-cara:
-daging kenalah hiris2 jangan tebal sangat, pastu bawang putih,bawang besar n halia dikisar lumat.blackpapper dtumbuk kasar,hiris sikit bawang besar.
-daging yang dihiris tadi hndklah diperap bersama sos tiram,black papper n madu...lau bole perap satu malam, paling x 1jam.
-panaskan kuali dan masukkan halia,bawang besar n bawang putih sehingga warna keemasan.
-masukkan daging...tambah sedikit air tunggu sehingga masak,masukkan bawang besar sehingga layu.
-last sekali masukkan susu cair, sedikit mayonis n jangan lupe garam,ajinomoto,gula secukup rase.nak nampak best tabur la sikit daun sop.
-pastu dah boleh la lau nak melantak,,
sekian.

1 comment: