salam

halaman utama

Thursday, May 6, 2010

jom...mancing (pontian)

salam....kali ni aku nak cite pasal mancing pulak.....1 mei lepas aku ngan adik aku(panggil je acit)ada plan nak gi pancing kat sungai belakang rumah arwah wak lan..saje je nak layan semilang ngan duri .jadi tepat jam 11.30 pagi,aku ngan wife,anak2,ayah n mak bertolak menuju ke rumah mak long kat pontian.lepas sejam suku perjalanan setibanye di ayer baloi adik bongsu(norit) aku call wife aku utk menanyakan aku sama ada nak gi mancing x belah malam.tunang norit ni sebenarnye ada bot.boleh la muat 4 org.malam ni tunang norit(farid) ni free.jadi aku on je la.terus aku mesej acit.acit tentunye x menolak.dalam pada tu ayah yg mendengar berita tu dari tempat duduk belakang pun nak join.apa lagi aku, sampai je kat umah mak long,terus aku keluar gi cari umpan ruatruat.lepas siap segala persiapan,tepat jam 9.00mlm...aku,ayah,acit n farid bertolak dari jeti pontian besar.sebelum memancing kitorang g memasang jaring utk mencari umpan anak ikan.selepas setengah jam mencari anak ikan,kitorang pun terus menuju ke tempat yang djanjikan iaitu tukun berdekatan ngan kelong darat,selepas 40minit mmancing kat situ....hampeh coz ikan kurang rancak makan umpat kami.jadi kami berempat terpaksa la mencari tukun lain.baru 10mnt kami stay kat situ,joran ayah dah disentap ikan,melendut giler joran ayah,,tapi hampeh sebab ikan yang dijangkakan besar tu terlepas dari genggam.selepas sejam kami memancing,kami hanye mampu menaikkan gelama je 3 ekor.dalam berkira2 kami nak layan semilang kat muara pontian besar,joran aku kena sentap,kelam kabut aku dibuatnye.sebenarnye ni la first time aku layan ikan kat laut.kaki aku dah gegel giler la.ganas giler siot,farid yang dah ada pengalaman mengagakkan ikan pari yang akan aku naikkan...disebabkan aku ni xde pengalaman aku suruh farid naikkan..jeng...jeng...jeng....jangkaan farid memang tepat.joran aku dapat naik kan seekor pari dalam 2kg.perhhhh...puas siotttt...mcm x caye pulak.cume terkilan sikit sebab bukan aku yang naikkan pari 2.selang setengah jam kemudian joran acit dsambar ikan.walaupun ikan xla besar mane yang kami bimbang kan adalah joran acit,kerana acit memakai joran sungai ngan tali kecik,tapi dgn ke'terror'annye dapat la dia mendaratkan ikan tebal pipi seberat 0.8kg.diikuti ngan farid jgk ngan tebal pipi bersaiz lebih kurang macam acit naikkan tadi.utk mengakhiri trip kitorang malam ni acit telah menaikkan seekor kerapu seberat 1.5kg.bagi memastikan hajat ayah kesampaian,pastu kitorang semua g layan semilang ngan duri kat muara pontian besar.ayah memang minat ikan2 jenis ni sebab ayah suka masak asam pedas,tepat jam 5pg kami mengakhiri xpdc malam ni dengan 1001 kepuasan.....