salam

halaman utama

Saturday, May 8, 2010

dlias farm....







ternakan lembu dan kambing ni adalah satu cabang perniagaan yang aku minati.minat aku mula berputik semasa ayah aku membeli 2 ekor lembu 10 tahun yang lalu.sehingga la ianya menjadi satu cabang niaga utk famili aku.sekarang ternakan lembu kami sudah membiak sehingga 42 ekor.tetapi sebelum mencapai tahap tu banyak masalah yang kami tempuhi.dengan kematian lembu disebabkan diracun oleh manusia yang khinat dan penuh hasat dengki,dan pernah jgk dicuri oleh orang2 yang nak cepat kaya.sehingga kami seperti putus asa utk memajukan ternakan ni.disebabkan minat mengatasi segalanya aku sekeluarga teruskan jgk bidang ni.baru2 ni kami telah membuat projek fidlot dgn berskala kecil(tak mampu nak wat besar modal ciput)utk memasukkan lembu penjantan.bagi ternakan kambing ni aku sebenar baru jgk berjinak2.dalam 3 tahun rasenye.dengan bermodalkan lebih kurang rm15k,aku mulakan projek ternakan kambing ni.mula2 aku beli kandang kambing yang orang nak jual.kandangnye memang bagus lagi boleh la bertahan lame.pastu aku beli 8 induk kambing jamnapari dan satu baka jantan.tak la susah mane menjaga kambing ni sebenarnye,tak mcm orang cakap(risiko tinggi lau bela kambing).pada aku bela kambing ni senang sebab lau dah kenyang dan sampai waktunye balik..die balik ke kandang sendiri,tak mcm lembu lau dah lepas dari pagar elektrik(pagar kawalan)memang lah kena mencari.tak reti nak balik sendiri.selepas 2 tahun,ternakan kambing aku memang menjadi sehingga mencecah 45 ekor.dan mase ini jugakla dugaan datang.separuh daripada kambing aku mati dek termakan racun tikus yang ditabur pihak pengurusan feda technoplant.perhhh...hampir luluh ati aku.penat pun ye jgk,pe taknye nak menanam seekor2 kambing ni.nasib baik la sebelum termakan racun sempat jgk aku jual kambing tu.lau tak lagi la hampeh.......tapi tak pe la tu semua dugaan dari tuhan.harap2 aku ta mengalah dengan dugaan tersebut.dan impian aku hanya la satu hendak membesarkan lagi projek ni.......DLIAS FRAM.(insyaallah)

No comments:

Post a Comment